Search This Blog

Friday, September 24, 2010

menuju ke alam kubur


Dikisahkan bahwa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :-

1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)

2. Hasan (anak Fatima r.a)

3. Husin (anak Faimah r.a)

4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah S.A.W."
Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)."

cuba kita bayangkan, macam mana kah keadaan kita nnti. apakah kita akan selamat daripada siksa kubur atau sebaliknya. jika kita selamat dripada siksa kubur kebiasaannya kita akan selamat ujian seterusnya. di kubur nnti semua yang kita miliki sudah x berguna lagi. segalan gelaran yg diberikan semuanya tidak akan di pandang oleh malaikat yg akan menyoal kita nnti. cuba kita renungkan, jika kita bermegah dengan asal keturunan kita, apakah ianya akan bererti apabila tiba di alam kubur nnti. sedangkan jenazah Fatimah r.a. yang merupakan anak yg paling disayangi oleh junjungan besar kita nabi muhammad S.A.W pun tidah mendapat sebarang keistimewaan apabila tiba ke alam kubur nnti, apatah lagi kita....

jadi mrilah kita semua renungkan dan memperbaiki diri ini..
insya allah....

No comments:

Post a Comment